Båtbesiktning – Att köpa båt VIII

#Blogg100/56 Examensarbetet i Lustbåts båtköparskola. Nu handlar det om att välja ut ett par objekt och den riktiga och viktiga båtbesiktningen.  I förra avsnittet valde vi både båtmodell och objekt att beskåda. Nu är det dags att inleda besiktningen – av säljaren.

Jag tror inte på att åka runt och titta på massor av båtar.  Tvärt om det tar tid och gör dig bara mer förvirrad. Så klart ska du se den modell du är sugen på IRL, och att svänga förbi bryggorna i hamnen är väl en självklarhet när man är på resande fot. Dessutom är Finn.no en utmärkt sida för att få en uppfattning om hur en modell ser ut. Där lägger ut långt fler bilder än de ynka sex som blocket ger utrymme till.

Båtbesiktning av båt och säljare

Båtbesiktning av båt och säljare satte stopp för affär.

Så i stället för att titta på båtar en masse  handlar det som vi sa om att hitta tänkbara objekt.  Visar det sig att det som på pappret såg bra ut även gör det efter titt i den fysiska världen  är det bara att slå till, Om bara båtbesiktningen av säljaren faller väl ut. För det är säljaren som ska besiktigas.

Båtbesiktning av båt och säljare

Det handlar inte om att genomskåda bedragare. Nej, de är i allmänhet för sluga och vi låter oss lura. Det handlar om att ta reda på i vilket sammanhang båten finns och bjuds ut till försäljning.

Lär av denna historia i Båtbesiktning.

För några år sedan åkte jag och dottern och tittade på en Becker 30.  Inspirerad av en artikel i Practical Boatowner  om gamla båtar i halvfabrikat hade vi hittat en motorbåt i byggsats som blivit liggande sedan tidigt 1980-tal. För en billig penning hade vi möjligheten att bli ägare till en splitt ny båt som i dag skulle kosta mer än en miljon att köpa ny. Det var bara att plocka i hop den… Bara?

Vi mötte säljaren i hemmet strax utanför Stockholm. Det var en praktikers hem. Man förstod att här bodde någon som både gillade att bygga och meka. Säljaren dök upp  i en ”fixarbil”,  Vi tog rygg på honom och följde honom till den lager/verkstadslokal i vilken båten förvarades någon kilometer bort.

Där stod skrovet med omonterad motor och i på hyllor i prydliga lådor fanns alla delar, Ägaren hade köpt båten med sin far eller svärfar för många år sedan. Den hade sedan blivit stående och nu var svärfadern för gammal och den skulle säljas. Det är här kommer besiktningen av ägaren in.

Dottern var tydligt förnärmad: Det var inte så att säljaren var otrevlig nej, men  säljaren insåg inte att båt var en familjeangelägenhet, Att hennes åsikter och kunskaper var minst lika viktiga som mina. Att inte vända sig även till henne var därför en dödssynd.

Själv var Jag bara förstummad. En fixarkille, med både resurser och en – en gång pigg – säkert lika händig fader hade gått bet: Jag tänkte mig in i rollen som båtbyggare av detta fartyg, eller rättare sagt det gjorde jag inte. Detta var ett sisyfosarbete som jag varken ville utsätta mig själv eller min familj för. Ett par dagar senare sände jag ett mejl där jag utan vidare motivering  sa att det inte var aktuellt med någon affär.

Som sagt besiktiga ägaren innan du slår till.

Fotnot: Så sent som i vinter såg jag båten på nytt ute till försäljning, nu hos en båthandlare i Mellansverige. Den var fortfarande i byggsats.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *